Merkur Grafisk er på vei inn i nye lokaler på Langhus hvor det bygges et helt nytt bygg på 11.500 kvm etter Breem standarden. Et av de overordnede målene i prosjektet er å ta ned CO2 fotavtrykket til det minimale for en grafisk produksjonsbedrift. Dette skal gjøres med blant annet smarte investeringer som bruker minimalt med energi og kjemikalier, kortreiste varestrømmer, gode styringssystemer, varmegjenvinning og solcelleanlegg på taket. Sistnevnte vil bidra til å produsere ca. 900.000 kwt i året, som benyttes direkte til produksjonen.
Som en del av dette prosjektet samles fem virksomheter til en lokasjon, noe som bidrar til ytterligere effektivisering i form av mindre transport, best mulig utnyttelse av maskiner og personell. Selskapet leverer alt fra designtjenester, prepresstjenester, digitaltrykk, offsetrykk, storformat, bilfoliering, bokproduksjon, magasinproduksjon med tilhørende ferdiggjøring og montasje.
I en slik prosess er det naturlig å se på hvilke investeringer som er formålstjenlige over tid, og etter nøye vurderinger har selskapet blant annet valgt å investere i en Heidelberg XL 106-8P offsetmaskin, som tilbyr det nyeste av teknologi innen offsetproduksjon.
Denne investeringen, i kombinasjon med andre spennende investeringer, vil bidra til å skape Norges mest effektive, fleksible og miljøvennlige grafiske produksjon hus, som kommer markedet til gode i form av «den grønneste» kvitteringen til klimaregnskapet.
Bedriften har valgt å gå for den mest miljøvennlige trykkfargen uten UV led, og de har samtidig valgt å forberede seg til kjemifri plateproduksjon innen juni 2025. Kombinasjonen av deres samfunnsansvar, miljøhensyn og reduserte CO2 fotavtrykk, muliggjøres gjennom satsing på personell, kompetanseutvikling, teknologiske nyvinninger, samt å samle produksjonsenheter og kompetanse på ett og samme gulv.
Med Heidelberg XL 106-8P teknologi, kan de øke sin offset produksjon og samtidig tre inn i andre segmenter som for eksempel emballasje. De ser store gevinster ved å bytte inn sine to eksisterende maskiner i en topp utstyrt XL106-8P.
Satsingen vil øke effektiviteten dramatisk, og de får nå mulighet til å utnytte Heidelberg «Push2Stop» teknologien til det fulle. Det er også kalkulert med minimum 50 % reduksjon av makulatur i trykkeprosessen.
Sammen med Heidelberg sin nye AI satsning, der dataanalyser bidrar til en kontinuerlig effektivisering av prosesser internt i offsetmaskinen, vil disse analysene også gi det allerede meget erfarne personalet i produksjonsmiljøet nye innspill for å øke effektivitet og fleksibilitet.
Beslutningen trygger både ledelsen og eierskapet i Merkur Grafisk om at de med denne satsningen står godt rustet til å møte de utfordringene den grafiske bransjen må forvente de nærmeste årene.
Merkur Grafisk går inn i framtiden med en satsning som er unik i Norge, men som nå er den store trenden i Grafisk bransje Internasjonalt. Det satses på større produksjonsenheter der en stor økning i automatisering av produksjonsprosesser er bærebjelkene, dette gjort mulig gjennom investering i blant annet Heidelberg teknologi.
Luth Gruppen takker for tilliten, og ser med glede frem til å utvikle samarbeidet med Merkur Grafisk.